Hvis du skal have en ladcykel går turen til Vanløse.

I de seneste år er 2-bils familierne steget enormt udenfor centralkommunerne, ikke mindst som følge af 20 år med reducerede bilafgifter og stigende tilskud og fradrag.
I min familie er målet pt at blive en 2-ladcykels familie, og derfor er vi ved at se på en ladcykel til min kæreste, som supplement til min Bullitt.
Vanløse Cykelcenter har som de første satset på det voksende ladcykel marked, med en butik der udelukkende har ladcykler og cykeltrailere; ladcykler.dk.
Triobikes parat til at spise af bilismens marked! Foto: Lars Barfred
Det er en rigtig god ide. Fremfor at skulle kører rundt til 5 forskellige butikker, kan man se og prøve både Christiania bikes, Mobi, Winther, Johnny Loco og trioBike.
I tillæg har butikken i øvrigt et rigtig godt udvalg af tilbehør, fra babysæder til ladcyklens bedste ven, store stærke låse.
Winther er specielt ved at have et stærkt line-up med fokus på børnetransport, inkl. en licensudgave af en Bullitt, med en Kangaroo kabine. Jeg foretrækker dog de mere åbne ladcykler, hvor man har mere frihed til at indrette og bruge cyklen, som Christiania bikes og Bullitt, men det er udelukkende et spørgsmål om smag og behag.
Ny WInther, der minder påfaldne om Christiania Bikes, men på afgørende punkter anderledes, kasse mv. er masseproduceret i kunstmaterialer mod Christianias stål, alu og træ. For ladcykel markedet et plus, at der både kommer flere og flere masseproducerede, det vil dog desværre nok kanibalisere på Christiania Bikes.
Butikken kan også tilbyde noget så gammeldags, men uendelig praktisk, brochurer og kataloger, hvor det bl.a. fremgår at Christiania Bikes har udvidet sortimentet med både en to-hjulet ladcykel (model 2000) efter longjohn princippet, og en 3-hjulet kasse cykel (model 2010), hvor det er forhjul og ikke hele kassen der drejer, på samme vis som Nihola. Ikke helt overbevisende udgaver af disse typer efter første indtryk.
Foto: Lars Barfred
To producenter glimrer desværre med deres fravær, Harry vs. Larry (Bullitt) og Nihola. Begge sælges I København udelukkende I deres egen butik.
Jeg vil tro at især Nihola, mister meget salg ved ikke at brede distributionen ud. Mange vil foretrække at købe og kunne få  repareret deres ladcykel, i kort afstand fra hvor de bor. Hvordan får man en Nihola, der ikke kan køre, til en garanti reparation på Vesterbro, hvis man bor i Bellahøj ? En tur til cykelsmeden skal ikke involvere en 3*34!
Foto: Lars Barfred
Man kan også se, hvordan bilforhandlere elsker at samles i ”bilbyer”. Det er fordi det giver et højere salg for alle fremfor at ligge isoleret i et hjørne af byen.
Hvis man ser på de mest professionelle mærker på cykelmarkedet, Winther, Batavus, Centurion mv. vil man bemærke, at de bliver forhandlet så bredt som muligt, ikke i en enkelt flagship store. Specialized, som er det eneste internationale mærke i København med en flagship/concept store, forhandles også i mange andre butikker i byen.
Christiania bikes har som den eneste af de danske ladcykel-producenter, så vidt jeg har lagt mærke til, fulgt samme strategi, og kan købes i cykelhandlere over hele byen.
Mærkevarer, også cykler, skal distribueres bredt og være nemt tilgængelige for forbrugeren. Flagship stores er lækker marketingglasur men ikke nødvendige.
Jeg ser frem til der kommer mange flere specialiserede cykelbutikker i hele København, Aarhus, Odense osv. både for ladcykler, landevejscykler og børnecykler. Indtil da er det min anbefaling at slå et smut forbi Sallingvej 37 i Vanløse, hvor der er tydeligt kompetent opmærksomt personale og et stort udvalg.
Ladcyklen.dk er en stor hjælp i udbredelsen af ladcykler, tak for det!

Speak Your Mind

*